2008. szeptember 23., kedd

THE CRIPPLED MASTERS

R.: Joe Law, 1979 Tajvan

Szerintem főként az extrém kuriózum jellege miatt érdemes erről az alkotásról megemlékezni. Ázsiában úgy látszik minden lehetséges, például egy ilyen mozit elkészíteni: kung-fu motion picture a hülyeség határmezsgyéjéről. Mint filmalkotás szar, szomorú és undorító, jellegében b-mozi alatti.

A csíra sztori tulajdonképpen eleve trashfilm kategóriába helyezi e művet. Hősünknek levágják a karjait (brutal), ő főgonosz bajszos, sebhelyes arcú fószer (nevetése nem is erőltetett), nem egy Robert De Niro azt biztos, azért ügyesen verekszik meg kell hagyni.

Hősünk nem vérzik el, mesés módon (mákja volt) túléli. Kezek nélkül él kiszolgáltatva, teljesen eszement az egész helyzet.. majd egy öreg szaki pártfogásába veszi és felkondícionálja, hihetetlen ügyes harcművészt és akrobatát farag belőle. El kell ismerni, hogy a valóban nyomorék színész teljesítménye elképesztő.

Aki őt személyesen elintézte, azt most a bajsza alatt röhögcsélő, púpos főgonosz intézi el. Lábait savval csontig égeti, kész a második szerencsétlen. Hősünk találkozásukkor felismeri egykori ellenfelét, de megbocsát neki, összefognak, a láb terén hiányosságot szenvedő fiatalember is kung-fu bajnokká edzi magát. A verekedések jól vannak koreografálva, nem egy Bujtor Csöpi szint! A figurák „jellemrajza” viszont ennél már szájbarágósabb nem is lehetne. Emiatt (is) időnként már rossz nézni a filmet. Deranged martial arts movie.

A két fogyatékos mester összefogásának és harci tudásának híre eljut a genyó bajuszberci fülébe is, aki ezek után már nem olyan túl jókedvű. Végső összecsapásuk látványosnak mondható, bár egy martial-arts szakértő lehet, hogy másképp látja, én nem vagyok az. Végül egymásba kapaszkodva hatalmas energiával legyőzik a gonosz mestert, ki hitte volna?

2008. szeptember 17., szerda

SHOCKING ASIA

R.: Rolf Olsen 1974, NSZK/Hong Kong

Címében rejlik a film milyensége, tehát ezzel akarják sokkolni magukat a nézők? És ez jó nekik? Mondo-film hagyományokat követő orientalista témájú dokumentumfilm a szenzációhajhász SHOCKING ASIA (aka: ASIA PERVERSA) sorozat mely durván 20 év alatt realizálódott 3 rész személyében. A ’74-es keltezésű első részben nyugatnémetek és hong-kongiak összefogtak, hogy keményen letaglózzák a világot szuper kis mozijukkal.


Közismert, hogy a maga nemében nagyon is szórakoztató mondo stílus olasz találmány a hatvanas évek legelejéről. A világ különböző egzotikus tájain készült, főként az extremitásokra koncentráló, időnként horrorba hajló dokumentumfilm, igyekezvén bekukkantani minden lyukba ahova csak lehet. Azonban maga az irányzat általánosságban véve sajnos az erőszak és a halál ábrázolásának irányába mozdult el, ez inkább a shockumentary névvel illethető, nem nehéz kitalálni, miről is van szó: TRACES/FACES OF DEATH/GORE és társacég. Ezt a vulgáris és gátlástalanul öncélú vonalat hagyjuk is, nézzük inkább a klasszikusokat, például ezt az ázsiásat.

Lényegében itt is csúnyán össze van szedve egy csomó illetlen, obszcén és európaiból nézve abszurdum(nak tűnő) dolog keletről. Strange, absurd, disturbing: Far East Mondo. Ezek a filmesek titkokat keresnek és azokat akarják feltárni a kedves nézők előtt, kielégítve azok kíváncsiságát. A kelet varázsa nem újdonság, hisz évszázadok óta hujjogunk róla itt „nyugaton”, okkal. Valóban érdekesek a fejezetek, melyek persze nem függnek össze, hisz egy doku-ról van szó, a különböző, jellegében jobb-rosszabb csokorra való epizód, hogy jól besokkolódj tőle! A rituális ceremóniák, fakír-mazó ügyek, indiai mocsok, kígyó hegyek, egy-két szebb kép, a többi inkább negatív faszság, aaah bocsánat: érdekesség. Egyszer mindenképp érdemes azért megnézni, például azok a explicit pornográf szobrok régmúltból a templom falán tényleg döbbenetesek. A mondofilmek tengeréből kicsit kimagaslóbb ez a szösszenet, ajánlható.

Egy-két követő:

2008. szeptember 7., vasárnap

POSSESSED II

David Lai, 1984 Hong Kong

--------

Az első rész után azonnal jött a második (’83-ban forgatták le mindkettőt), érdemes a folytatásról is röviden megemlékezni, mert ritka eset, fehér holló, de talán egy kicsivel még az elődnél is jobban sikerült.

A történet pár évvel később folytatódik, a túlélő szimpatikus zsaru (Siu-Shiao) azóta családot alapított, éppen új lakásba költöznek, mely gyanúsan egy temető mellet fekszik, arra az egyik ablakból kellemes kilátással. Gyermeke (alapban egy aranyos kislány) és felesége (szintén aranyos, a szeretővel együtt) is fontos szereplői a filmnek, ők lesznek többek között a fő MEGSZÁLLOTTak, átformálódásaik nagyon ötletesen (persze a modern amerikai filmekhez szokott szemnek lehet, hogy kissé nevetségesen) vannak kivitelezve. Én a korlátlan alkotói fantázia szárnyalását látom bennük.

Démoni viselkedésüket és átalakulásaikat egy egyszerű mégis nagyszerű sztori támogatja meg, az őket megszálló szellemek tragikus története röviden megelevenedik a film során, még az ’50-es évekből egy helybeli pincér lány (Lucy) és egy amerikai tengerész (Tim) kapcsolata, mely nem ér éppen jó véget. Övék volt egykor ez az apartman… Tim születésnapja történetesen Shiao-éval esik egybe. Hmm.

A transzmutációkat tekintve a LA LUPA MANNARA (Rino Di Silvestro: WEREWOLF WOMAN ’76) és a THE NIGHT OF THE SORCERERS (Ossorio'73) hasonlít asszony-állatilag, hangulatában viszont már megint a horror-etalon a THE EVIL DEAD ugrott be. Összességében megegyező jellegű és színvonalú folytatása az első résznek, nem bealvós, nagyon innovatív.

--------

2008. szeptember 5., péntek

POSSESSED

R.: David Lai, 1983 Hong Kong

Tisztelője vagyok az 1982-es évjáratú, amerikai Tobe Hooper-Spielberg jegyezte POLTERGEIST-nek, láttam a folytatásokat is, melyek véleményem szerint szintén értékelendőek. Ez a széria azonban nem képezi gyűjteményem állományát, mert ízlések és pofonok: az ázsiai kópiaszolgák (egyben kiváló ötletgyárosok!) stílusa sokkal jobban mozgatja a fantáziámat. Az említett stílus esetleges jellemzői az én olvasatomban: merészség, jellegzetes és felismerhető formavilág, valamint bünti szintű lacafaca-mentesség.

Erre jó példa a POSSESSED 1983-ból, melyet a 30 éves kezdő („új hullámos”, brrr.) rendező David Lai rakott össze. Gondolom nem dollármilliókból (mint a POLTERGEIST-et vagy a THE ENTITY-t ’1981), az eredmény, ha nem is egy hibátlanul pazar THE BOXERS OMEN vagy egy BEWITCHED, mégis zseniális, ezúttal nem a Shaw Bros istállója (a színészek ide-és-oda). Ez egy szórakoztató, természetfeletti témájú horror, együtt említendő a legjobbakkal, melyekről bővebben ezen a blogoldalon olvashatsz, mind nagyobb mennyiségben, ugye nem a minőség rovására?

Nyilván nem véletlen a POLTERGEIST párhuzam, ez a film nagy hatással volt a különböző földi régiók filmgyártását vizsgálva, így részben talán a hong-kongi POSSESSED I-II filmek gondolati alapját is képezhetik, de csak lényegileg: a kínaiul kommunikálók változata sokkal izgalmasabb és érdekesebb lett, számomra alapművek, a maguk csináldmagad bájaival együtt. Tehát a MEGSZÁLLOTT nem egy szolgai másolat, hanem a HK horror egyik apró mérföldköve és pionírja, együtt a THE IMP című, két évvel korábbi próbálkozással karöltve.

Két társ-cimbi-rendőr (Royal Police HK) keveredik meglepő kalandokba már a film kezdetén: a csutkarészeg idősebbik bukszáját veszti szabálysértési értékre elkövetett lopás keretein belül, a józan fiatalabbik lekaratézza az elkövetőt, egy autósüldözést követően egy dühöngő őrültet (homicidal maniac) sikerül ártalmatlanná tenni, aki kedves feleségét akarja lemészárolni egy HATCHET FOR THE HONEYMOON színvonalú, igen veszélyes konyhai vágószerszámmal. Ártalmatlanná tenni=6 golyót repíteni belé, na de azt az eltorzult pofát látván, lehet, hogy én is ezt tettem volna, pedig esküdjek: kerülöm az életben az erőszakot!

Szóval ez a fejforma (elég gyurmaszakkörös, valljuk be) biztosítja már az elején a nézőt, hogy ez is egy démonikus posszesszió témájú film, ne is bizakodjunk egy HÁZIBULI jellegű, relatív lájtos nyugalomra, pár izgalmasabb szerelmi csavarral kiegészítve. Bár a POSSESSED nem mentes egy kis (lényegében felesleges, de azért nagyduzzogva megnézhető) szekszjelenettől, ezzel kacsintva az exploitation felé.

A rendőrfőnök az eljárót a jogos önvédelem ellenére elmarasztalja (jól lecseszi), barátunk ezután rövid fohász keretében vezekel, az esti laza levezető edzésként pedig, szokás szerint enyhén felönt a garatra, biztos ami biztos alapon, ugye idegileg… meg az események.

A szimpatikus fiatal kolléga is belecsöppen a túlvilági erők látókörébe. Nála teljes poltergeist-jelenség „realizálódik”, például átkozott gardróbszekrénye rátámad (!), de szerencsére attak közben szétrobban. Be is parázik rendesen, zsolozsma és könyörgés az istenekhez: a rossz szellemeket tartsák távol tőle, inkább áldást osszanak rá, ha ez lehetséges és megoldható. Védelmi nyaklánc-medál ide-vagy oda, egy vélhetően nem evilági lény telefonál neki. Hovatartozását hanghordozásából lehet megsejteni: csak szörcsög a telóban..

A munka folyik tovább a rendőrségen, az élet halad, de szerencsére a történések is. Van egy szuper jelenet itt, amikor a zsaruk a tetőn feltűnően tartózkodó, szuicid hajlamú krapekot próbálják jobb belátásra bírni és megmenteni, azonban amikor felérnek hogy lebeszéljék e hibás döntésről, olyan kellemetlen démon-arc vicsorog rájuk (lásd a DVD borító) a szuicid személyében, hogy Lamberto Bava és Dario Argento is megirigyelhetné a DÉMONOK c. kb.2 évvel későbbi filmjük figuráit figyelembe véve, melyek szintén nem rosszak a maguk nemében.

A szörnyember végülis leugrik és széttoccsan a pflaszteren. Szimpi főhősünk (a nem iszákos) rémisztő hallucinációkat él át, melyek végletes őrültségekről szólnak, például a tükör előtt letépi saját arcának felét, ezt a jelenetet biztosan megemlegeti a „gore-hound” közönség!

A koreai származású barátnőjénél is elindul a szellem-tevékenység, hogy finoman fogalmazzak. Valójában durván megerőszakolja egy láthatatlan lény. Nemcsak a barátnő van veszélyben, hanem a hugica is - elérik a túlvilági erők. Bútorok repkednek, hugica repked (nem önszántából ugye), levitáció, majd felcsavarodós ventillátor-halál, jujj.

Mint kiderül,a testvérpár apja volt a Black Ghost, sok rossz cselekedettel a háta mögött. Gyilok és mások családjának elpusztítása, wrong deeds… Itt is egy világtalan látnok jósolja meg, hogy a 29 éves srác nem fogja megérni a 30-at, novemberben véged! Master Chen lyukas garasokból jósol, úgyhogy a tőle kapott információk értéke kb. annyira röhejes dolog (bocsánat!), mint amilyen emberi félelmekre építenek ezek a jó kis horrorfilmek ;-)

Az 1927-ben született apa már halott, vagyis a lelke elhagyta a testét, ilyen értelemben tehát nem sorolható az élők közé. Az öreg igen, szegény feje 10 éve elmegyógyintézetben vegetál, na mindegy, hogy lecsillapodjanak a kedélyek a tudattalan papókát ki kell hozni az azilumból, talán valahogy menthető lesz ez a rohadt egy szitu.

Tulajdonképpen a négyarcú Buddhától várhatjuk a segítséget, és szokás szerint megütköznek az erők. Szelleműző rítusok és ceremóniák. Nem mindenki marad életben, de a szimpi srác igen, nem kis birkózás eredményeképp a Buddha győz, vagy mégsem?

Az ütős befejezéshez megfelelően ütős zenei motívum párosul… oohh.