2010. október 27., szerda

BAYI AJAIB

Tindra Rengat, 1982 Indonézia

 ~~~


A kis indonéz falu polgármesteri posztjáért küzd Kosim és Dorman a két tehetős fiatalember. Lassan eljön a választás napja, igyekezni kell a hatalomért, a főnökösdi viszkető mámoráért. Kosim kincset talál a helyi patakban, ez jó ÓMEN lehet politikai győzelmére, Dorman ezt persze nem tűrheti, és mocskos trükkhöz folyamodik. Portugál őse Alberto Dominique tetemét – hátha segít az „öreg” - készül kiásni, akit egyébként 1736-ban fellógattak zsarnoki, gonosz tettei miatt. (A flashbackek emlékezetesek, van egy lovakkal történő négyfelé tépetés is, ez kissé ismerős Teruo Ishii INFERNO OF TORTURE filmjéből, mint „matazaki” kivégzés.)


Dorman elcsalja Kosim terhes feleségét (az erdő mélyén található) ősi síremlékhez, mely egy földalatti mauzóleum, ahová a szerencsétlen asszony beesik. Egy rozoga csontváz (Dominique) előbújik és meglapogatja a halálra rémült asszonyt, ami a születendő magzat megszállását/démonizálását jelenti. Még aznap este, megmagyarázhatatlan holdfogyatkozás közepette világra jön „valami”, gyorsan elharapja a bába torkát (!) és huss… Kosim hosszas keresés után rálel egy látszólag normális csecsemőre a dzsungel mélyén, aki nem más, mint Didi, az ő fiacskája.


Didi már olyan nyolcéves forma gyerkőcként tűnik fel legközelebb, sunyi pofával kísért (rém)tettei nem hagynak kétséget a felől, hogy a híres ÓMEN (1976) című, sátáni témájú mozi plágiuma ez. Nyilván nem remake-ről van szó, hiszen olyan echte indonéz minden, hogy az eleve kizárja a totális koppintás lehetőségét. Ezért meglehetősen jó kis horror a BAYI AJAIB („Csodálatos Gyermek”), az egzotikus köntös miatt nem kifejezetten zavaró, hogy a nagy előd ötletei sorra köszönnek vissza, főként a csúnya nézéssel kísért, távolról irányított galádságok, melyek az extrém gore szintjéig fajulnak. Nem is beszélve a fiú iszlám imától való idegbajos félelmétől, ami értelemszerűen az ÓMEN kereszténység-averzió analógiája.


Itt is van egy jóakaró balek, aki figyelmezteti az apát, fia rejtett obszessziójára, naná, hogy teátrális körülmények között pusztul el. Didi anyja második gyermekével terhes, ám előkerül egy kedves idős pap… Nem is mondom tovább, elég, ha megnézitek a mellékelt YouTube videót, vigyázat abszolút szpoileres, haha! Igazából tetszik nekem ez a film, tele őrült ötletekkel, amiket a nyugati „civilizált” mozikban alig találni, mindenképpen érdekes színfolt, még ázsiai léptékkel mércézve is.   


 ~~~

Indonéz videócédék az indonéz halpiacon...


2010. október 22., péntek

PERJANJIAN DI MALAM KERAMAT

Sisworo Gautama Putra, 1991 Indonézia


Őszintén szólva, távol áll tőlem, hogy a Steppenwolf blog tartalmilag a sz@r filmek dögtemetőjévé váljon, bár egy remek trash mindig örömet okoz. Gondolok itt mondjuk a Shaw Brothers THE BATTLE WIZARD szösszenetére, kerülve a török, vagy indiai rip-offok értéktelen áradatát. Legutóbbi, kiváló LEECH WIZARD horroron felbuzdulva, videótékám (csak nekem van hozzá kulcsom!) rejtőzködő „kincsei” közül választottam ezt a, mint kiderült óriási marhaságot, az indonéz Suzzanna főszereplésével, akiről az egész jó THE QUEEN OF BLACK MAGIC kapcsán pár gondolat erejéig megemlékeztem. 


Már a film kezdetekor gyanakodtam, hogy nem a MYSTICS IN BALI kaliberű űber-kuriózum téma vár rám, hát érzésem beigazolódott. Egy jómódú család esti vacsija mutat, Zsuzsi, a feleség, kinézetre joviális magyar parasztlány, két gyerkőc és (bajuszos) férj géppisztolyos terrorista mészárlás áldozatává válik. Elpusztulnak, ám felsejlik egy ázsiai elhízott (vagy kigyúrtnak szánták?) Freddy Krueger, az ismert késes körmeivel. Jajjaj! Erre mit mondjak? 


Világos, hogy a síron túli bosszú teszi ki a játékidő fennmaradó csaknem másfél óráját, kopizva a NIGHTMARE ON ELM STREET alapötletét. Józanul ezt végignézni nem volt semmi, szerintem meg kellett volna innom két sört, hogy ne szenvedjek annyira. A mellékelt YouTube klipet is csak (szado)mazochistáknak ajánlom, a bögyös nőci (az egyik terrorista) azért még elviselhető látványt nyújt. Akció, horror, akrobatik-harcművészet (hmmm) keveredik olyan bugyuta recept szerint, amit minimum elzárással szankcionálnék.


A tanulság csak az lehet, hogy vissza a gyökerekhez (!), a kilencvenes évektől ne is számítsunk indonéz mozi-csodákra. Már a LADY TERMINATOR (1988) is sejtette azt a zsákutcát amiről éppen káricsálok. A nyugati filmsikerek kártékony befolyása a trutyi színvonalig züllesztette az ország fantazi-cinemáját, inkább ismertetem a BIRTH IN THE TOMB-ot (1972), Zsuzsika fiatal korából, az még rendelkezik némi önálló spiritusszal. Igaz, most néztem az interneten, valaki ebben a késesben is látott fantáziát, de az nem én voltam… 


~~~
~~~


2010. október 14., csütörtök

LEECH WIZARD

„Dunkun Lintah”, r.: Ackyl Anwary, 1981 Indonézia


Násznép vonul, a gonosz fekete mágus „rejtett kamerával” figyeli őket és a jellemző sátáni kacajjal erősített - távolról vezényelt rontás keretein belül - férgeket zúdít az ifjú párra és zenebona-kíséretére. Ritmizál a dobolás, dzsungel, csontok, tűz, echte Indonézia, valami nagyon távoli Ázsia. Igaz, a gong tau sallang elcsépelt, de a támadó izmos piócák valódiak, és iszonyú gusztustalanok… orron, szájon, bőrön át zúznak befelé, tönkretéve a ceremóniát. Pffhheejj! 


Hany és Nurdin fiatal szerelmesek, régóta járnak, de Rustam, Hany (a lány) apukája nem egyezik bele a házasságkötésbe. Rustam lánya kezét üzlettársának Hendra-nak szánja, a háttérben a rengeteg adósság áll, amivel Hendra apjának tartozik. Hendra mindenféle csellel próbál Hany kegyeibe férkőzni, de csak elutasítást kap, mígnem a hipnózis eszközét is beveti a megátalkodott csábító. Hiába, a lány szereti a jóravaló Nurdint, és anyai áldással kedveséhez megy feleségül.


Hendra nem viseli az arcrahullást, kétségbeesett dühében a romlott lelkű „Pióca Varázslóhoz” fordul, akit a film elején már egy nagy lábszárcsonttal a kezében megismerhettünk. Nyilván az erdő mélyén lakik (mindig sötétben), tart Hendrának egy olyan démoni bemutatót, amitől hanyatt vágjuk magunkat. Levitációja, tűzfújása inkább egy napalmbomba erejére hasonlít, mintsem a Kiss vagy az Immortal zenekarok szerény színpadi showjára. Csóró kis birkáját másodpercek alatt elsorvasztja, és egy dunsztos üvegben is tart valami palackba zárt manófélét.


Nurdin a boldog férj nem sokáig örülhet mézeshetének, az irányított piócák nagy igyekezettel bebújnak testébe, áhá, David Cronenberg: SHIVERS ?! Hát ez tök ugyanaz lett, kezdeti vérköpéssel, bőr alatti mozgolódással, és szájon átadott animális epidémiával. A rossz bőrben lévő Nurdin a fekete mánia, ja bocs mágia áldozata lett, a körzeti orvos, hagyományos medicinával nem tud rajta segíteni. Irány a sámán, vagy a helyi szent ember, Ibrahim, kinek segítségével lehet a kis falucska csaknem teljes lakosságát érintő, felbőszült zombi-invázióvá (!) eszkalálódott járványügyi esetet megoldani.


Bumm, ez telitalálat, újabb őrült bambusz-horror, nagyon ügyes trükkökkel, nem elaprózva a lényegi dolgokat. Kemény és brutális, és furcsa, de még egy kis burleszk-humor is belefért. Kiváló darab, keressük az indonéz videócédéket a VICO ajánlatában!

~~~ Jóccakát! ~~~