2011. november 30., szerda

SPIRIT OF THE RAPED

Kuei Chih Hung, 1976 Hong Kong


ˇˇˇˇ


A hongkongi Shaw Brothers istálló őstehetséges fenegyerekének, Kuei Chih Hung rendezőnek munkássága - hála néhány háttérben tevékenykedő aranyhörcsögnek:) – részben már magyar nyelven is feltérképezhető. Deliria kolléga átfogó munkája a témában megkerülhetetlen, és a Steppenwolf szárnysegéd is próbálkozott a mester alapműveinek szórványos bemutatásával. A mester true crime típusú, néha igencsak vadorzó és abszolút egyedi karakterű filmjei, a szocreál „straight shooter” bűnügyi novellák leghangosabb pisztolylövései. A SPRIRIT OF THE RAPED volt az a cím, ami sajnos nem jelent meg idáig dévédén, az elnevezés alapján azonban minden érdekeltnek találgatásra adhatott okot. Mint kiderült, a zseniális THE CRIMINALS-széria (1976-77) egy óra hat perces epizódja is lehetne! De nem az, mivel csak elsőre tűnik egy spontán-vezényelt urbánus krimidráma-csörtének, majd sumákban átcsap kísértetes-taoistás gong tau-ba, pontosabban fékevesztett horrorba.


A nyitójelenet rendkívül intenzív, jellemzően Kuei kíméletlen stílusára. Éjszakai nagyváros, helyi buszjáraton bűnöző banda terrorizálja és rabolja ki az utasokat. A meredek helyzet sajnos gyilkosságba torkollik, az egyik fiatal férfi utast leszúrják. A gyilkos pedig a THE DELINQUENT (1972)–ből is ismerős főszereplő srác, a Shaw Brothers e korszakban sokat foglalkoztatott színésze. (A Shaw déja-vu kapcsán megemlítem, hogy a filmben a THE TEAHOUSE (1974) teaház épületében is jártunk.) A meggyilkolt férfi menyasszonya az esetet követően teljesen megrogyik, és súlyos agónia után a mélybe veti magát. Vajon visszatér-e bosszút állni a túlvilágról? Ezt ugye nem nehéz kitalálni, azt viszont sokkal inkább, hogy ez az egyik legjobb Kuei rendezte horrormozi miért nem került nemzetközi kiadásra, ahogy a FEARFUL INTERLUDE (1975) sem? A THE KILLER SNAKES (1975) és a GHOST EYES (1974) után a legjobb rémtörténet a SPIRIT OF THE RAPED, olyan eszement jelenetekkel, hogy még az én sokat látott szememet is gyors pislogásra késztette! Ha egyszer angol feliratos DVD-n megjelenik, az elsők között leszek, aki megrendeli.


ˇˇˇˇ

2011. november 19., szombat

KILLER BUTTERFLY

Kim Ki-young, 1978 Dél-Korea
(Living Dead Girl, Salinnabileul ggotneun yeoja)


 ˇˇˇˇ

Az utóbb szóba hozott WOMAN'S WAIL után kezembe került egy másik régi koreai horror, ugyancsak egy oszlásnak indult videokazetta képében. Ez a célnak annyiban felel meg, hogy a filmből pár kicsípett kép, és egy poszter erejéig felhívjam a tisztelt közönség figyelmét rá, előhorgászva az elfelejtett ázsiai mozik feneketlen dézsájából. Kiváló fotográfia, és ígéretes sztori feltételezhető a látottak, és a világhálón fellelt egyetlen összegzés alapján: „A dour student, Young-gul, crosses paths with an elderly book salesman obsessed with Hitler and Nietzsche, a two-thousand year-old female corpse, and a mad scientist. Young-gul wants to commit suicide but the book salesman insists the human will even overcome biological death. Young-gul tests this by trying to kill him. Later the corpse comes to life in the hope that Young-gul will impregnate her.” A veterán rendező Kim Ki-young munkássága állítólag olyan elismert modern alkotókra volt hatással, mint Kim Ki-duk (SPRING, SUMMER, FALL, WINTER... AND SPRING ’2003 ) és Park Chan-wook (OLDBOY ’2003).


ˇˇˇˇ

2011. november 10., csütörtök

WOMAN'S WAIL

Hyeok-su Lee, 1986 Dél-Korea
(CRY OF A WOMAN, YEOGOKSEONG)


ˇˇˇˇ


Azt nem állíthatom, hogy régi koreai horrorfilmek „túl” nagy számával vagyok elkényeztetve, a SUDDENLY IN THE DARK (1981) angol felirat nélküli DVD-m áttekintése után, látva a mozi magas kvalitását, ezt a tényt majdhogynem fájón vettem tudomásul. Hasonló helyzetben vagyok ezzel a YEOGOKSEONG („ASSZONYI JAJVESZÉK”) című VHS-koszcsimbókkal is, mely tulajdonképpen kellemes kis darabnak tűnik, figyelembe véve azt, hogy a ’80-as évek derekán készült. Sajnos koreaiul még nem mindent értek, így a mozi élvezeti értéke erősen leredukálódott a minőség-ellenőrzés és állapotfelmérés szakértői vizsgálatára. Ettől függetlenül úgy gondolom itt a helye a blogon harmadik koreai vonatkozású bejegyzésként, ha már az interneten is csak egyetlen sort lehet találni róla, íme: „A vengeful spirit passes herself of as human and gains a family's trust, only to murder them one-by-one.”. 


És pár kedves arc a filmből:


Jó éccakát!

ˇˇˇˇ