Ishii monstre kaliberű munkásságából ez a korszak („A kínzás örömei” 1968-69) a következő filmek fémjegyeivel:
*Tokugawa Onna Keibatsushi (Joys of Torture)
*Tokugawa Onna Keizu (Tokugawa Women's Pedigree) – HISTORY OF THE SHOGUN’S HAREM, japánban: TOKUGAWA 1 (jelen bejegyzés)
*Meiji, Taisho, Showa Ryoki Onna Hanzaishi (Love and Crime aka Meiji)
*Tokugawa Irezumishi Seme Jigoku (Hell's Tattooers), a blogon: INFERNO OF TORTURE
*Zankoku-Ijo-Gyakutai Monogatari Genroku Onna Keizu (Orgies of Edo)
*Yakuza (tortúra) film: Yakuza Keibatsushi: Rinnchi! (Yakuza Law: Lynch!) magyar nyelven a filmről (és másról) egy hozzáértő megszólalás: ITT !
Ezek volnának a Teruo Ishii féle tortúrás filmek, ez azonban csak részben igaz (a tortúra). Később szóba hozzuk az ORGIES OF EDO-t is (szintén ez a „históriás” korszak), mert a Sógun háremének története szerencsére nem vulgáris, mint az ugyancsak Tokugawás INFERNO OF TORTURE epizód (vagy a blogon szereplő még brutálisabb SHOGUN'S SADISM, {ezt nem Ishii rendezte}), melyekben a sok vér kapta a főszerepet, de ez azért még nem lenne olyan nagy gond ;-)

Kíváncsiságból tallóztam a népszerű japán veterán rendező munkásságából (90 körüli film darabszám), mit mondjak, vegyes. A PIER OF WOMAN BODY (1958) noárja és a HORRORS OF THE MALFORMED MEN (1968) avantgard pop-art víziója közötti (távoli) kapcsolat nehezen megfejthető, de szerencsére nem is cél. (Erről a Deformált emberek rémségeiről később lehet, hogy írok pár sort, talán a magyar közönség nem annyira ismeri ezt a különleges darabot.)

A Sógun háreme népszerű lenne a mai közönség szemében is, a Gésa emlékiratai sikere nem kevés (főleg nőnemű) rajongót méltán eredményezett, ők is díjaznák ezt a nyílt erőszak és szexmentes (!), szépen megrajzolt japán történelemkönyvet. Egy olyan nagyszabású táncos buliba cseppenünk már az elején, hogy leesik az ember álla: százas nagyságrendbeni gyönyörűen felöltözött hölgyemény szórakoztat egy embert. A valóban szimpatikus sógununk (nem mint a SHOGUN’S SADISMban az a barom!) frizuráját ajánlanám valami tébolyult punk énekesnek image-alakítási kiindulópontként. Állati komoly! (Egyébként annyira gizda a főnök, hogy egy távcsövön nézegeti az ezer neki tekergő női macskát, nem ereszkedik le személyesen, értitek?) Számtalan apró finomságon akad meg az ember szeme a fantasztikus kivitelű helyszín, lokálisan a hárem, olyan aprólékosan kultúrált és dekoratív, hogy …patika.

Vajon mi zajlik a színfalak mögött? Az alapállás az, hogy minden nő legfőbb vágya, a sógun kegyeibe férkőzni, akár csak egy rövidebb időre is, mert nincs is jobb egy utód anyjának lenni, lehet ez is biztosíték az elcsúnyult jövőre nézve? Ebből féltékenység adódik, a források szerint az anyagi/egzisztenciális biztonságon túl nem volt mindig fenékig tejfel a japán háremhölgyek élete sem.

Félmeztelen női birkózás (vresztling, na azért ez a „megvalósítás” közel sem egy sztenderd hong kongi színvonal!), ezen láthatóan jól szórakozik a sógun, az új felfedezett csúcs-verekedő lány teherbe esik tőle, de ő lepasszolja egy vazallusának, második feleségnek… döbbenetes a hierarchia feszessége. Vajon tényleg ekkora hatalommal rendelkeztek a királyok?

Teruo Ishii filmjeire érdemes odafigyelni, hazájában és szerte a világon igen nagyra tartott alkotó, 80 év fölötti kort ért meg, öröksége hatalmas. Abszolút kált.
Remek! Örülök, hogy más is ilyen nagyra tartja Teruo Ishii munkásságát, nekem is az egyik nagy kedvencem. Ráadásul nem csak hogy hatalmas a hagyatéka, de eléggé sokrétű is. Gyakorlatilag minden fontos japán-specifikus zsánerben forgatott néhány klasszikust. Csambara, tokusatsu, karatefilmek, noir, sci-fi, ninkyo-eiga, vígjáték, pinku, ero-guro, szóval mindenben, amit szeretünk. Nála jobban senki nem érdemelte volna meg a Kult királya titulust. Terveim között szerepel, hogy valamit fordítok majd az ő filmjei közül is, hátha többen megismerik majd a legendát.
VálaszTörlésKöszi a linkelést, visszaadtam a cikkben. ;)
Köszönöm a hozzászólást!
VálaszTörlésMost csipegetem Ishii sci-fi-trash témáit, asszem lesz sf rovat is a steppenen.
Mario Bava: Planet of the Vampires után nálam nem volt visszaút...hehe.