2011. szeptember 1., csütörtök

CALAMITY

Chen Hung Min, 1976 Tajvan


 ˇˇˇˇ
Békés, forró nyári nap a szuperurbanizált Hong Kong városában, aláfestésnek a látványhoz tartozó modern funky-groove, a la sztájl ’1976. Azonban nem a Shaw Brothers klasszikus THE CRIMINALS-széria húsba vágó realizmusáról van itt szó, hanem egyrészt tudományos-fantasztikus köpenyben fontoskodó hi-tech tudósok bogarakon kísérleteznek (nukleáris!), másrészt szimpatikus, idős, özvegy szobrászmester (spirituális!) faragja Kuan Isten szobrát, a pozitív Háború Istenéét (Guan Yu). Egyszer csak… szóval egyszer csak elkezdenek a tárgyak és az élőlények a levegőben lebegni, levitálni, földrengés, forró esőzés, megváltozott időjárás, megmagyarázhatatlan jelenségek sora.




A helyi médiumok magyarázatokat keresnek és kreálnak, mígnem egy fiatal hölgy is eltűnik, majd egy háztetőn ájult állapotban előkerül. Ébredését követően gonosz marslakókról zagyvál. Látványos hallucinációjában az űrlények fenyegetően kerregő hangon nyilatkoznak, befenyítvén az egész emberiséget (!), hogy 24 órát adnak a földi atomfegyverek eltűntetésére. Különben elpusztítják a planétát. Ezek után repülő csészealjak megjelenésével egyidejűleg földönkívüli támadás indul meg a szófogadatlan emberek ellen, Godzilla méretű rovarfejű szörnyek kezdik komótosan szétverni a várost. Ám a jóravaló Kuan Isten szobra lassacskán megelevenedik, felhőkarcoló nagyságúra nőve felveszi a harcot a marslakók agresszív inváziójával.




THE BIG CALAMITY (A NAGY CSAPÁS) és WAR GOD (HÁBORÚS ISTEN) néven elveszett, állítólag évtizedekig még puszta létében is megkérdőjelezett film, a tajvan-trash science-fiction stílusú, japán monsztermozi, a kaiju-fazonban elbábozott, kedves díszpéldánya. Csak nemrég bukkant a közismertség internetes felszínére, 30 év csend, és egy-két kósza korabeli filmplakát után találtak egy VHS kópiát, melyet digitalizált formában bocsátottak az érdeklődők tudtára. A mindenképpen szórakoztatónak mondható alkotás, az idegen lények zseniális humanoid monszter-típusú figurái miatt igazán emlékezetes. Az egyszerű trükkök és nagyszerű jelmezek - a nyilvánvaló japán hatás mellett - az 50-es évek amerikai világvége-mozi és csehszlovák kávéfőző-űrhajó, valamint a kiváló magyar SÜSÜ A SÁRKÁNY elegyének ázsiai szörnyszülöttje. Értelemszerűen minden komolyabb intellektuális mélység belemagyarázását mellőzvén, részemről csak ajánlani tudom!







ˇˇˇˇ

ˇˇˇˇ

1 megjegyzés:

JAM írta...

Do you have this VHS?