2010. július 18., vasárnap

HUMAN LANTERNS

Sun Chung, 1982 Hong Kong

Sun Chung rendező neve először a THE CRIMINALS széria miatt ugrott be, majd a csodás FANGS OF THE COBRA, valamint a lidérces REVENGE OF THE CORPSE révén vált általam ismertté. Köztudottabb filmje azonban a „horror-wuxia” stíluskeverékkel definiálható „Emberi lámpások”.




Mennydörgés, villámlás, horroros képek, majd Tanny kosztümös pofikája és elindul a legszebb wuxia-képeskönyv. Gyönyörű kisvárosban vagyunk, egy kínai történelmi korszakban. A Hold-év „Lámpás-fesztiváljára” készülve csodálhatjuk meg egy városbéli mesterember, Chun Fang (Lo Lieh) fél évig készített világító remekműveit. Eközben a két gazdag rivális férfi – a harcművészetek és a kard professzionálisai – Master Lung és Master Tan erősen csipkelődnek az emelvényen, a köznép előtt.




Váltás: koponyamaszkos furafazon, a címsoroknál már látott repkedő rém ráveti magát az említett kakaskodók közös női célpontjára. A szépséges kéjhölgyet, Yeu-chut bezsákolja és elrabolja. Bűnbarlangjában, azaz alkotóműhelyében bőrét lenyúzza. Itt álljunk meg egy gondolatra! A Shaw Brothers horrorfilmek közismerten kedvenceim, valójában túl durva erőszakban sohasem tobzódtak, hasonlóan pl. a brit Hammer stúdió bevett stílusához. Ennél a „rémes” szekvenciánál még egy félszemű is elsőre észreveszi, hogy a VCD-t csúnyán megkurtították. Kérdem, hogy miiért?




Az eltűnt nő után nyomozó Sergeant Poon két gyanúsítottat tart számon, értelemszerűen az ifjú masztereket. A (mint említettem) különös szerzetű gyilkos – valójában egy levegőben suhanó jeti – második áldozatát, idegesítő kacagások kíséretében, cirkuszba illő koreográfia formai keretein belül zsákolja szintén be. Master Tan húga a harmadik áldozat, fél óra elteltével már felfedik az álarcos nyúzó ördögi kilétét, aki nem más, mint a régi, életre szóló sérelemtől motivált (bosszúzós) lampionkészítő fő-szaki, az örök Lo Lieh. Negyedikként Madame Lung (Tanny) ismeri meg micsoda fííling, ha az ember bőréből készítik a legremekebb lámpaernyőket, (megfelelve egy ősi legendának, ami erről az őrültségről szól).




Itt ismét csak álljunk meg egy gondolatra! A Shaw díszletekről annyit, hogy az akkurátusan kidolgozott lámpakészítő műhelyben még egy aktívan funkcionáló vízzel hajtott, hatalmas malom-szerű gépezet is fellelhető. A gazdag palotákban pedig, a szokásos belső tavacskáknál a szokásos mesebeli, kultúrvirágokkal diszkréten bevont hidacskák. Meseszerű környezet, jól illik a tartalomhoz, egyszer a nagy európai, Mario Bava BARON BLOOD-ja is kacsintott, az aprólékosság, a választékos vizualizálás és maga az alaphelyzet miatt egyaránt.




Úgy érzem összességében nehéz lenne kerek véleményt mondanom erről a moziról. Függetlenül attól, hogy merész elegye a kung-fu/slasher/trash/megmindennek, van igazi egyénisége. Nem azért, mert a színészek zseniálisak, vagy hihető a dolog (hogy is lehetne?), inkább úgy jó, ahogy van, gyönyörködni is lehet benne, bár „érzésében” gátlástalan gonoszsága, sötét lelkivilága riasztó lehet a felkészületleneknek. Hehe. Azért nem annyira veszélyes ;-)

~~~~~

~*~ A gyűjtögető büszkesége: eredeti hongkongi VCD ~*~


~~~~~


~*~ Néhány további favorit VideóCD ~*~

~~~~~


~*~ Brrr, ez a jelenet hol van a filmből?! Ja, ez is egy vágott verzió volt…! ~*~


~~~~~

Nincsenek megjegyzések: