2010. április 2., péntek

BLOOD REINCARNATION

Shan-shi Ting, 1974 Hong Kong



„A bűbáj nem tesz semmit a szellemen. Jobb, ha elhiszed.

A film kantoni legendán alapul, továbbá kéri az embereket jótettek cselekedetére.”





Személy szerint kedvelem ezt a jellegzetes rövid, tömör felvilágosítást, ami egynémely (főként) hongkongi filmek kezdetén jellemző. A girbegurba írás, az időnként vicces angolság kölcsönöz egyfajta stílust ezeknek a régi moziknak. Szinte kézműves munkának tűnnek, látva a kompjuter-mentes korszak agyat és ötleteket megmozgató, 30-40 év távlatából eredetinek tűnő próbálkozásait. Annak is van egy kellemesen ósdi, echte Ázsien hangulata, mint itt, mikor a szereplők nevét a film pergése közben, a delikvens színre lépésével írják ki, nem az elején, (és egy pillanatra megáll a kép, haha).





A nem Shaw istállóban készült, kifejezetten horror antológia első, összvissz 13 perces epizódjában „A KINCS”-ben olyan gyorsan történik minden, hogy felfogni is nehéz, ha valaki ismeri a DEVIL FETUS-t, annak képzelje el a nyitányát háromszoros sebességgel és megkapja ezt az esszenciális, mágikus fortyogást.







Egy nő vajúdása közben, halott öregasszonnyal az ágy alatt (!), vallási ének, kolomp, rítus, füst, tyúkok, „okkult” atmoszféra. A néne vicsorgó képe a falon, vagy 10 ember serénykedik, annyira rágyúrtak a szertartásra. Nincs negyed óra ez a fejezet, mégis elmond egy átlagos másfél órás filmet. Párhuzamosan vetíti a múltbéli eseményeket a szülés körötti ciriburival, oda kell rendesen figyelni, hogy tudd melyik idősíkban vagy. A kincs egy cserépbödönben van elásva a föld alatt, lám az örök gyarló emberi mohóság! A nénnye elszalad a kiásott kincses bödönnel, emiatt a fiatal – leendő apa – egy kapával agyonüti. Nincs szerencséje a fickónak, mert a cserép feltörésekor nem Dárius híres kincse jött elő, hanem értéktelen koponya és csontok. Nem tudom miért, de valahogy sejtettem, az öregasszony szelleme nem hagyja annyiban az ügyet, miközben megy a szülés, dörög az ég, villámlik (vihar is van, mi van méég?), hát nem a kezdetben normálisnak tűnő újszülött vadul be? Deee, bevadul, mint afféle, jóféle hongkongi horrorban: leharapja az apja mutatóujját, majd nekiugrik és elharapja apuci torkát. (Az úújszülött, emberek!!) A nénnye lenyugszik, csóklom.







Második novella „A BUJA” sem ért meg 15 percnél többet, hasonló fergeteges intenzitás jellemzi, mint a förszt epizódot. Belegondolva, nincs mit pöcsölni ennyi rövidke idő alatt, nem valami modern fiatalművész unalmas világfájdalma volt a cél, hanem egy frappáns kísértetes alapanyag, nyúlfarknyi, de épkézláb történetével.







A éltes férfi hazatér, nála jóval fiatalabb felesége egy sármőrrel hetyeg, olyan szexesen. Ja, meg beszélik miként lehetne meglopni a férjet. Hopp. Szegény tettenérő, jómódú üzemtulajdonost a sármőr egy kalapáccsal fejbe kólintja, ájult teste belecsobban egy nagy fadobozba, amit a csajjal, a b.cs.-t tettestársként elkövetve, zúznak a tengerbe, gondolván „letudtuk az öreget”. Ja, csak nem itt, és nem most! A srác elkezd vég nélkül pisálni, a fürdőkádban a tenger örvényes mélységét tapasztalja, továbbá számtalan jel utal a gonoszkodó szellem jelenlétére. A befejezés szerencsére itt sem túl szalonképes, emberünk lelkében dobermanná változva szétharapja a nőt, szeretőjét. Ez az ötlet leírva hülyén hangzik, de látni kellene, ahogy ezt megcsinálták. Szeplőtlen;-) rajongói szemmel nézve, egyszerűen: ZSENIÁLIS!









Befejező, fő epizód „LAU TIN SOK”, több mint egy óra öt perc, becsületes és nagy tudású, tradicionális gyógymódokat alkalmazó orvos története. A doktort megszemélyesítő figura nagyon ott van, a színész amit hoz, valami csúcs. Igazi sztoikus kultúrlény karaktere, a szinte mára nem létező embertípus megtestesítője, aki még bennső szellemisége folytán ember tudott maradni. Na ne lovaljam bele magam ennyire, tulajdonképpen később zombi lesz belőle, mert ez egy „hülye horrorfilm”*copyright: fater.





A dokit az udvarba szólítják, mennie kell, feleség, édesanya és csecsemőkorú kisfia várja otthon. Az őrült hercegnő gyógyítása kúraszerűen egy hét alatt fog realizálódni, mondja az orvos, a háttérben settenkedő cselszövésről fogalma sem lőn. A megérkezésekor vadállat, egy akupunktúrás tűszúrással lecsillapított, azóta haverrá vált szakállas futár, látva orvosunk hihetetlen tudását, megkéri 10-12 éves forma kisfia medicinális átvilágítására is, mivel a fiúcska nem képes felemelni fejét. A nagydarab apa szerint azért, mert jó pár éve háborúban embereket ölt, azok szellemei nyomorítják gyermekét. A holisztikus intervenció eredményeként kölyök meggyógyul és felnéz.






Az orvost a cselszövők lecsukatják és halálra ítélik a hercegnő távozása ürügyén, amiről igazából nem ő tehet, és megvédeni igazát sincs esélye. Ez a hátramaradó családon túl azért is gáz, mert otthoni betegei elpusztulnak, ha nem fejezheti be szakszerű gyógyításukat. Kivégzése előtt, a futár ajánlja végső megoldásként a „Vér reinkarnáció”, egy idős Sung Dinasztia-beli szerzetes által kifejlesztett módszerét… ami nem semmi!






A relatív jó minőségű, (nehezen) elérhető VHS helyett, volna értelme lepucolt képű dévédén kiadni. Ilyen szuper HK-horrort rég nem láttam!


--------

--------

Nincsenek megjegyzések: