2010. február 27., szombat

OHYAKU : THE FEMALE DEMON

Yoshihiro Ishikawa, 1968 Japán


--------


Nocsak, 1968-ból echte női főhős? Egy FEMALE ? Hmmm. Agresszív, anarchista és feminista-nihilista? Igen, Female Demon Ohyaku állítólag az egyik első volt, ki megelégelte a filmvásznon az öntelt szamurájok és jakuzák egyeduralmát, színre lépésével egy új stílus(…) születésénél bábáskodott. Ez, a pár év elteltével valódi zsánerré izmosodó Girl Boss figurájának (szerintem véletlenszerűen-spontán) kiötlése mindenképpen egyenértékű volt az aranytojást tojó tyúkanyó feltalálásával.


(Kár lenne a mai Tarantínós világban tagadni a japán pinku-eiga, pinky-violence hatását, bár az is igaz, hogy kreatív erő és ötletbörze hiányában egyszerűbb visszakanyarodni az időben – fasza dolgokat nyúlni – aztán hommázstiszteletként elnevezni. Jó, jó ez az újrafelfedezés, de nem kéne inkább valamit kitalálni, vagy nem ez a művészek feladata? Unalmas a retró gyerekek, aki ma alkot csinálja má’ progresszíven Gyuszi bácsi, ne mindig csak a zsírt figyelje, heee!)


Az Ohyaku egy háromrészes sorozat, a LEGENDS OF THE POISONOUS SEDUCTRESS (1968-1969) első epizódja nem hátrányára, fekete-fehérben. Kezdésnek egy zseniális – a japán dramaturgiai hagyományoknak megfelelően – öngyilkosságot láthatunk, mikor az anya kislányával - hídról vetik magukat a mélybe. Szerencsére a kislány, egy életre szóló sebesüléssel a hátán, árván, de életben marad. Ő lesz a gyönyörű kötéltáncos-művész, lázadó, ki ifjú korában nem áll meg minden méltóságos pasinak, tulajdonképpen alapelve, hogy leszarja a tekintély-elnyomás hagyományos nőkre gyakorolt presszióját, és ellenáll. Igaz, amikor megtudja, hogy édesanyját férfiak használták, beszakézva, illuminált állapotban bőszen siratja sorsát.

Ohyaku nem kizárólag vadmacskás karakterével előfutára a hetvenes évek FEMALE PRISONER SCORPIONjainak, hanem a történet vezetése is tipikusan bosszúállós, már csaknem színtiszta exploitation. A harcias lány beleszeret egy hasonlóan sebzett sorsú fiatal szamurájba, kinek az aranyrablási tervét nagy vehemenciával támogatja. Nem is kell mondani, hogy kettejük célja nem kizárólag a pénz, hanem erkölcsi győzelem a hájas seggű gazdagok felett. Sajnos, ahogy ez lenni szokott árulás áldozatai lesznek, a fiatalember életével, Ohyaku börtönbe vonulással fizet a bűntettért.

A film börtönszigetes szegmense nincs kicsomagolva, inkább érintőleges, későbbi, a japán W.I.P. filmek intenzív termelődésének egy csírája. A különlegesen szép bőrű Ohyaku hátára egy démont tetováltat, majd kellő és megfelelő lépéseket tesz a véres bosszú irányába. Ez a korai pinky-violence sem fukarkodik az agyafúrt kínzások, dekapitációk továbbá szexes témák nyílt ábrázolásával, véleményem szerint minőségében a film zsánerének középmezőnyében fut, előkészítve a terepet pár igazán felejthetetlen alkotás előtt.





--------

--------

Nincsenek megjegyzések: