2009. november 3., kedd

THE BOXER'S OMEN

Kuei Chih Hung, 1983 Hong Kong


----------

Nyitánynak egy HK-ban zajló thai bokszmérkőzést kapunk gyomorba, az egyik harcos a nagy izmú (ez már túlzáás!) Bolo „Bloodsport” Yeung, közismerten nem finomkodik ha emberek ledarálásáról van szó. Ellenfele a HK-i boxer, szimpatikus figura. A kemény harc hatásos tálalása túl jól sikerült, a rutinos rendező utolsó előtti munkája – pályája csúcsa, Kuei Chih Hung filmjei számomra a legkedvesebbek a régi ázsiai horrorok közül.




-------












A thai orvul hátulról leüti ellenfelét, aki padlót is fog, mire a vesztes piros melegítős öccse (a film főszereplője Kao Fei –szerepel többek között a ’80-as évek elejéről: SEEDING OF A GHOST, THE EIGHT DIAGRAM POLE FIGHTER) beugrik a ringbe és rátámad a genyóra. Majd Chan Hung (Kao) az öcsi, rezidens gengszterbanda karmai közé kerül, csodás menekülése apropójaként találkozik először a természetfelettivel, aki/ami életét egy szélsuhintással menti meg. A szerzetes-forma kísértet túlvilági hangon hívja magához. Jönnek a zsaruk, a srác elszalad. Éjjel érkezik a második találka, egy fénylő fordított V alak jelenik meg ágya fölött, közben különös kolomp-ütögetés hangja szól. A fénylő szimbólum odavezeti egy fiatal kinézetű imádkozó és fénylő szellem-alakhoz, aki újra monoton zümmögő hangon szólítja.


A kórházban a totál begipszelt, haldokló báty megkéri, hogy álljon bosszút érte és csapja le a thai boxert. Erre le is utazik Thaiföldre, ott egy templom csúcsán felismeri a fénylő fordított V betűre emlékeztető szimbólumot (közben kolomphang). Beinvitálják (most még napszemüveges menő hong-kongi turista fazonban nyomja), az apát már várta. Ahogy a szentélybe lép elkezd működni a varázs, a vallás és a misztikum mágiája. Döbbenetesen effektív a rituális ének és a vérprofi fotózás kettőse, a nézőnek egy kifejezett intellektuális/audio-vizuális gyönyör.

-------

Kérdezi a főnököt, honnan tud mindent róla? Meséli az apát, hogy egy éve HK-ban fekete mágussal küzdött. A flashback a két évvel korábbi BEWITCHED-ből ismerős. A két film egyébként is ikertestvére egymásnak, a hit csodája van összeugrasztva a gonosz erők horrorjával. Kuei mindkét filmjét rendkívül ambíciózus hozzáállással dirigálta, ez a BOXERS esetében fokozottan igaz. Süt a spiritualitás az egészből…..

-------

A sötét erők birodalma színes pop-art performansz színhelyére hasonlít, bábszínház-jellegű hungarocell figurákkal, nagy ördöggel, denevérbábukkal, a zene is megfelelően kortárs csörömp + a nélkülözhetetlen kellékek: undormány, belsőségek. A plafonról eresztett pókok Qing Zhao apát (a későbbi hívogató szellem) szemeit mérgezett tűvel szúrják, aki részben meghal, a halhatatlanság esélye azonban még nem úszott el. Továbbá halála előtt megjósolta Chan Hung jövetelét és annak pontos idejét, mivel ő hivatott megtörni a rossz varázslatot.


Qing Zhao maradványai egy hatalmas urnában vannak elhelyezve. Úgy van, ha szétbomlott a test, akkor nincs mit tenni, ha még nagyjából egyben van, akkor jelet fog adni. Az urnát széttörik, Zhao lótuszülésben megfonnyadva, de egészben van, ahogy elkezd beszélni füstölő figurája egyáltalán nem nevetséges, ez nem trash! Elmondja, hogy miért is idézte be a fiatalembert. Nos, előző életükben ikertestvérek voltak, ezért van hasonlóság kettejük jelenlegi sorsában. Elmeséli, hogy mérgező arany tű varázslatnak esett áldozatul és ez a sráccal is könnyen megtörténhet. A buddhista praxis eredményeképp nem foszlott szét a teste, elérte a halhatatlanságot, a fekete mágia támadása miatt viszont nem tudja befejezni a kiteljesedést. Ha az ő teste szétporlad, az a fiú halálát is jelenti.


A srác hülyeségnek tartja az egészet, de amikor este rájön a devla és a bóna, majd kiokád egy csinos angolnát, átértékeli nézeteit, haját levágatja és szerzetesnek áll.


Nagyon érdekes az ezerszínű thai vallásos beavató ünnepség, elefánton, díszkísérettel érkezik, majd új, buddhista nevet kap. A kolostorban töltött tanulóideje dokumentumfilm is lehetne, mondjuk keleti vallások címmel. Annyi a különbség a Discovery Channel és Kuei Chih Hung között, hogy ez utóbbiban nem csak a természet, hanem a természetfeletti is gyönyörű, beleborsózik az ember háta kicsit átérezve a transzcendens élményt, oh my GOD!!!


Ifjú szerzetesként a cél érdekében el kell fogadnia Buddha elvárásait, ami tilos: gyilkosság (még szép!), kapzsiság, szerencsejáték, alkohol, szeksz. Ütközet a sötét erőkkel, még lassan araszoló, csattogó krokodilkoponyák is megtámadják, többek között a repülő fej támadás (lásd: DVD borító) sem marad el, negatív részről jönnek a förtelmek garmadával. Például egy hatalmas kibelezett alligátor testébe varnak be egy szétrohadt emberi hullát, majd megfelelő aszalódás után kioperálják, melyből tisztítás után egy fiatal nő testű, meztelen gyilkológép sétál elő. Chan is bekapja a távolról irányított szembeszúrást (a sorsdöntő boxmeccs közepette), de így félig vakon is szétcsapja a thai boxert, ki nem rángatóztatja már olyan büszkén méretes mellizmait. A bosszú megtörtént, de nincs vége… Visszatérve Thaiföldre az apát segíteni akar neki, amíg a fiú azt nem hazudja, hogy betartotta a testi absztinenciát. (A feleség túl csinos, alkohol nélkül még oké, de) És Buddha mindent lát, felesleges füllentéssel próbálkozni!



Hibázott, már csak egy módon menekülhetnek meg az enyészettől: Nepálban meg kell találni egy értékes buddhista relikviát, az Arany Hamvakat, melyet előző életében, mint láma hagyott maga után a tesó, Katmanduban Nador Buddha kolostorában. Újra ismeretterjesztő film pereg, csodás szentélyek, Himalája, ez-az ;-) Nador Buddha temploma a legnagyobb Nepálban, a helyi vallás bölcsője, természetfeletti erők védik. A finálé ismétcsak grandiózus, nem árulom el sikerül-e a feladat.


A képek azt hiszem magukért beszélnek.

































Nincsenek megjegyzések: