2009. január 20., kedd

THE CRIMINALS

Ho Meng-hua, Cheng Kang, Hua Shan, 1976 Hong Kong

„A Kriminálisok” széria nem csak iránymutató mérföldköve a Shaw stúdió történetének, hanem elsősorban minden bűnügyi történetek celluloid-verziójának egyik legjobbja. Ezért jól esik róla megemlékeznem. A true crime jelölés az olvasatomban egy a realitással versenyre kelő formai és tartalmi stílust takar. Pont eme ízesen valósághű jellege miatt bizony true, mert az élet ugyebár nem habostorta, és a hetvenes évekbeli ázsiai nagy városokban, így HK-ban sem lehetett az. Ezeken túl, intenzitása miatt minden későbbi horror (Pl: Péntek 13, The Rapist és sorolhatnám) genetikai, szellemi, felmenője, és minden korábbi horror (giallo-k, Amicus-filmek, stb) édes gyermeke.

A bűnesetek film-mesébe öntését több módon is lehet interpretálni. Van egy Petrocselli-szerű vonal, melyet gyermekeink társaságában is élvezhetünk, meg van a THE CRIMINALS, KIDNAP, ALMOST HUMAN fémjelezte irány, melyre 16 éves kor alatt nem feltétlenül érdemes rákeresni, nyilván azért, mert az erőszak-mérce erősen kileng, ha nem is a graphic/gore, inkább az iszonyatosan erős suspense miatt. Mint utaltam rá, az azóta készült thrillerek alkotói számára ez a sorozat lehetne a legfontosabb házi feladat ami feladható. Csak ha készen vannak a criminals-leckével, akkor kezdhetnének neki a saját melónak, hátha valami értelmes dolog is ragadt rájuk. Fel van téve a mérce, fel van adva a lecke!

A sorozat első részében 3 történet elevenedik meg, 3 különböző direktor vezényletével. Stílust tekintve nem észlelek látható különbségeket, a frappáns, pörgős és mint mondtam durván reális megvalósítás szinte odaláncolja a nézőt a TV elé. Az egész vizuális része roppant élvezetes, ügyes kézzel és energikus modorral vágott, mondhatni már-már művészi igénnyel fényképezett igaz történetek ezek, vagyis a való világ adhatta a történetek alapjait. A helyszínek ahol forgattak talán a valós bűnügyek helyszínei lehettek.


Az első epizód, a Cheng Kang által magabiztosan vezényelt „Hidden Torsos”. A nő, Shih Szu (harcművészeti filmek állandó szereplője) brutális strici-jellegű ismerőse (a GHOST EYES-ból Szu Wei) elől próbál néma kislányával dobbantani Makaóba.

Az 5 részes sorozat (1976-77) első fél órás epizódja arculcsapásként hat: itt nem hagyta „csak úgy” magát a női áldozat kinyírni, mint az olasz giallo-k többségének naivái, kik remegve (de nem mozdulva) várták be végzetüket. Ahogy ezt már hangsúlyoztam itt elég true a feeling, a bőrdzsekis genyó hitelesen fojtogat és Xiaoling halála is nagyon drámai, pedig csak egy fél másodperc erejéig utalnak a történtekre. Mindez erősen előrevetíti a ’90-es éveket, a HK III cat finomkodást mellőző gyilkos horrorjait, melyek ereje megkérdőjelezhetetlen, időnként ízléstelensége sem kevésbé. A „Hidden Torsos” befejezése egy kis narrátor-konklúzióval zárul, ez is érdekes dolog, higgadtan levonják a tanulságot, vagy elmondják a történet végét. A kétszeres gyilkost Gott Sei Dank eléri a törvény bűntető keze, hiába menekült külföldre…

Második fejezet a „Valley of the Hanged” Hua Shan (THE SUPER INFRAMAN) rendezésében is kellően drámai, a mahjong függő, csalárd feleség Terry Liu (THE KILLER SNAKES, THE OILY MANIAC) vadítja be dühöngő őrültté férjét, akit őt lassított felvételben hasítja, majd a szomszédok is áldozatul esnek gyilkoló mániájának., A dulakodások sem kifejezetten Bud Spenceri színvonalúak, ezúttal is éles és hiteles minden mint a borotvapenge. A gyilkos felakasztja magát, és a narrátor ezúttal is tárgyilagos hangon nyilatkozik.


Az utolsó történet a „The Stuntsmen” rendezője Ho Meng-hua (THE KISS OF DEATH, BLACK MAGIC) szintén rutinos róka, a korabeli Shaw stúdióba kalauzol minket ahová Lo Lieh-et veszik fel mint kaszkadőrt egy martial-arts produkció forgatásakor. Lo mellett a női (kettős) főszerepet Tanny Tien Ni alakítja akiről már számtalanszor volt szó, helyeske arcát megannyi remek moziban csodálhattuk meg, nem is egyről emlékeztem meg a steppenwolf blog oldalain. Yueh Hua (THE IMP) önmagát alakítja mint kosztümös színész, Chan Shen is szerepel ebben a fejezetben, mint a Lo féle banda (mindig bagószagú) tagja.


A simlis Lo elkezdi futtani a prosti Tanny hasonmást (persze mindkettőt ő alakítja), a gazdag vendégeknek beadja, hogy az ünnepelt színésznővel van dolguk. Annyira felcsövesedik a fickó, hogy gengsztercsapat vezetője lesz, aki megharcolt már a saját territóriumáért.

A cselszövő Tanny összejön a fiatal bandataggal Kid Liu-val (akit Lo az utcán megsajnált, felkarolta és bevette az emberei közé), Lo háta mögött megy a kamaty. El is határozzák, hogy kinyírják a főnököt, hogy ez miként sül el azt hagyjuk, csak annyit hogy vér van bőven. Narrátor.




Nincsenek megjegyzések: