2011. október 12., szerda

THE ACCIDENT

Biu Lun Liu, 1983 Hong Kong

(Aka.: CHE WAN, BLOOD OF THE BLACK DOG, CAR SPIRIT, kínai: „KERÉK SZELLEM”)


ˇˇˇˇ


Házi videótékám „Vígjáték” és „Gyermekfilmek” szekciói mellett található a „Beszerezhetetlen, de nekem pont megvan” szerény címkézetű alszekciójában találtam rá az old-school Hongkong-horror osztályon erre, az imént tárgyalt THE RAPE AFTER-rel megegyező évjáratú, hasonló stílusú, de relatív magas minőségét tekintve érdemtelenül még jobban elsüllyedt, és valóban extrém módon, talán még világviszonylatban is nehezen fellelhető VHS-szörnyre. Korábban olvastam már e filmről a Naked!Screaming!Terror! ősrégi fanzine „Cinemasian Special” füzetében BLOOD OF THE BLACK DOG alternatív címen. Azonnal felkeltette érdeklődésem, hiszen az alulszponzorált kult gong tau érdekes lehet, bár jegyezzük meg, mint minden filmes zsáner – így ez is – idővel kissé önmaga paródiájává, így unalmassá vált. A műfaj csúcsa, számomra legnagyobb monumentuma a csodálatos THE BOXER'S OMEN (szintén ’1983), és természetesen kifejezetten kedvelem az olyan olcsóbb, de ugyanúgy szépen feketedő gyöngyszemeket, mint például a THE DEVIL (1981). És ha már sport lett a minél ismeretlenebb, független, és értékes (mert sz@r is van bőven), már nálam is kifogyott HK horror, akkor a THE ACCIDENT-et csak a mai napig aktív dagi Kent Cheng (itt: Fatty Cheng) miatt is érdemes szemrevételezni. A remek karakterszínész a hetvenes évek vége óta ismerős arca a hongkongi vászonnak, gondoljunk az egész fiatalon, kopaszon játszott, iszonyú kemény THE BEASTS (1980) arculcsapásra, vagy a későbbi CAT III díszpéldányra a RUN AND KILL-re (1993).


Véráztatta zöld betűk, és egy eltalált, vészjóslónak szánt szinti-groove, z.karok, mint: Laibach, Borghesia, Coil… Oké, jó. Játékgyár kizsákmányoló falai között munkások tepernek a sanyarú éhbérért, gennyláda felügyelők nógatása közepette. A kontraszt, gazdag fiatal tulajdonos és pazar életkörülményei, többek között Maserati Bora színvonalú sportkocsija. Mr. Chow, az említett ifjú tulaj dühében kidobja a legújabb játék Rolls-Royce modellt az irodaház ablakán, ami csaknem fején találja Shi Chinget, 8 éves kis főszereplőnket. Szerencsére az éppen ott zabáló Fatty barátunk épphogy megmenti, majd értelemszerűen nagy barátok lesznek. A csóró fiatalember megismeri a kislány anyukáját, körülményeiket, meg is jegyzi, hogy ezek még nálánál is szegényebbek. A túlterhelt beteges varrónő anyuka gyógyszere elfogy, éjszaka, dörög az ég, villámlik. A kislány szalad a gyógyszertárba, zuhog az eső, a szuper diszkó-lokál irányából jövő tehetős társaság, a gyártulaj Mr. Chow, managerei és felesége az említett Maseratival, elütik a gyermeket, majd holt tetemét „biztonsági okokból” otthagyják. A cserbenhagyásos bűntény nem kisebb volumenű retorziót eredményez, mint Shi Ching túlvilági bosszúját, életre kel a sportkocsi, a halál-ómen és a „fekete kutya vére” – a némi manager-áldozat után már egyértelmű, hogy a helyzet a pozitív előjelű fehér mágia segítségéért kiált. A film - kereteihez illeszkedve - nem a monumentális thaiföldi aranypalotákban gyönyörködik, de a gondosan kivitelezett, az ismert fantazi-szekción belül is meglehetősen irracionális és hallucináció/rémálom-szerű, abszurd jeleneti miatt feltétlenül emlékezetes marad. Ez a „fosszilis-titkos” HK horror gyűjtőinek feltétlenül ajánlott!


""""""

Nincsenek megjegyzések: