2009. január 4., vasárnap

THE IMP

R.: Dennis Yu, 1981 Hong Kong

Boldog Új évet kívánok, az első THE IMP (manó, kobold) című produkcióval, már csak azért is, mert az általam kedvelt érában született, jó helyen, jó időben és jó színű dzsekiben, ahogy a vicces mondás tartja. Említettem első THE BEASTS fedőnevű bejegyzésemben, hogy szerintem Dennis Yu rendezői munkásságából a tárgyalt THE BEASTS a legerősebb, és a misztikus horror témakörébe sorolható THE IMP sem elhanyagolható.

Nem is tudom, de valahogy szórakoztató, ahogy ezeket a kvázi „félelmetes” dolgokat akkoriban a HK-i filmesek megálmodták. Teljesen egyedi, az idők távlatából nézve (már 20-30 év!) markánsan eredetivé érett stílus jellemzi a hókuszpókusz-mozi kiskínai értelmezését a nyugati oldalról, Hong Kong-ból.

Aki jártas e belterjes színészi populációban azonnal felismeri barátainkat. Chan Shen (1940-1984) a sajnos fiatalon távozott figura riogatott a LOST SOULS-ban, és Shaolinos Wuxiákban, valamint exploitation vonalon: BAMBOO HOUSE OF DOLLS-ban, többek között, THE LEGEND OF 7 GOLDEN VAMPIRES, THE KISS OF DEATH, THE CRIMINALS, INTIMATE CONFESSIONS.., hogy az alapokat említsük. Sovány, szikár karaktere vissza-visszatér, úgy tűnik mindent el tudott játszani, a pillanatnyi elvárásoknak megfelelve. Itt például zombi:

A jóltáplált Cheng Jak Si sem kevés sikeressé vált szerepet fogadott el: THE BEASTS, RUN AND KILL, DR. LAMB, stb. Nem is beszélve Yueh Hua-ról a THE BIG HOLD UP-ból, és ezer történelmi kardozós filmből.


Visszatérve a THE IMP-re, aki versenyre kelt kortársaival: THE POSSESSED, BEWITCHED, és társacég. Az igazán nagyokról már volt szó, hát milyen is ez a Manó ügy? Nem annyira sziporkázik mint a SEEDING OF A GHOST vagy a HELL HAS NO BOUNDARY, de egy THE SIAMESE TWINS színvonalat megcéloz.


A sztori egy „szokásos” átok, afféle ártó szándék. Személy szerint nem hiszek az ilyenekben, legyen az én bajom, bár ha hinnék, lehet, hogy nem néznék horrorfilmeket. Ámbátor így hitetlenül is élvezem a mozit, melyek ezt a témakört feszegetik.


Tegyük félre a pszichológiát, vegyük elő a művészetet! A mesterek ezúttal is eredetit alkottak. Jó pár képet mellékelek kedves olvasó, nálam a vizuális örömök, a szem gyönyöre nem mellékes tényezők. A történet a „szokásossága” mellett nagyon jó, a film első felének enyhe unalmasságát feledteti a második fele izgalmassága, érdekessége.


A modern kísértetfilmek tiszteleghetnek a THE IMP előtt!


2 megjegyzés:

© Deliria írta...

A stáblistából az a képkocka csak véletlenül került fel?Pont ki lehet olvasni belőle,hogy az ilyen new-waverek milyen karriereket indítottak el - Second unit kamera:David Chung {aki aztán maga is rendezett-ROBOFORCE,WEB OF DECEPTION},asszisztens(?):Fruit Chan{MADE IN HK,DUMPLINGS},a többit nem tudom elolvasni.

© Pusztai Farkas írta...

A képkocka nem véletlenül került fel, de nem a stáblista végett, hanem az utolsó pillanat dramaturgiája miatt (amiből nem sok látszik), de ezért is érdemes megnézni a filmet. Nekem nagyon tetszett a befejezés... Amit Te írsz András megjegyzésedben az is érdekes!