2008. június 1., vasárnap

THE KILLER SNAKES

Kuei Chih Hung, 1975 Hong Kong

A hetvenes évekbeli Shaw Brothers horror/expolitiation produkciókat többek között az ötletesség, a lendület és a szókimondás jellemezte. Jelen filmünk a THE KILLER SNAKES egyik izgalmas példája mindezeknek, amely borús kinézete ellenére nem egy depressziós film, inkább egy hangulatos horror.

A lepattant HK-i városrészben (nagyon tapintható) egy cseppet sem százas, csóró fiatalember megmenti az epehólyag-kivételt megért agonizáló mérges kígyó életét, ami ápolása és felgyógyulása után is nagy barátságban marad szerencsétlen gazdájával. A barát-kígyó hozza ezernyi sameszát és kész a kobra (-és egyéb) hadsereg, ami megbosszulja főszereplőnket érő atrocitásokat, mert bizony beleszalad mindenbe rendesen…

40 kilós főhősünk gyermekkori trauma pszihés áldozata, vonzódik a szadóhoz, tulajdonképpen maga is szadi, de hát egyébként is… (Csaknem egy DERANGED szint.) Jobb macskajancsit (néha olyan a szájtartása, mint Pandacsöki Boborjáné) nem is választhatott volna Chih Hung Kwei direktor úr, aki többek között az alábbi legendás filmeket rendezte: BAMBOO HOUSE OF DOLLS, HEX, GHOST EYES, CRIMINALS epizódok, BEWITCHED, CORPSE MANIA és a maga nemében telitalálat: THE BOXER’S OMEN.

Egyfajta „állatos” horrorral van hát dolgunk, az ilyen csúszómászók kellemetlen gusztustalanságával, és kvázi szupernaturál felhang is van abban, ahogy ifjú háborultunk a hüllőknek parancsol. Mindez a hamisítatlan hong-kongi stílusban, amitől a rajongók háta ezerrel borsózik: annyira realista a kameramunka és a szélesvásznú jellegzetes Shaw-kép, hogy szinte ott érezzük magunkat, abban a koszlott környezetben.

Jól sikerült a hangulat-élesedést is fokozatosan felvezetni: a vége felé, kobrák nyugtalanító puffogása a támadás előtt valóban félelmetes! A felvételekről csak annyit, hogy kis túlzással állítható: a filmből bármelyik képkocka megállná helyét monitorunk képernyővédőjeként, vagy akár gyermekszobai gigantposzterként. A fény-árnyék az éjszakai felvételeknél különleges hangulatot teremt, a nappali képek is ötletesen vannak fotózva. (A szivarozó BOSS alulról nézve szemmel láthatóan: FŐNÖK.)

A történet egy csattanó-féleséggel ér véget, amely kerekké és lezárttá teszi ezt a borzongató lidércnyomást, A GYILKOS KÍGYÓK 1975-ös rémálmát.

Nincsenek megjegyzések: