2009. május 6., szerda

THE CRIMINALS 5 - THE TEENAGER'S NIGHTMARE

T.F. Mous, Kuei Chih Hung, Hong Kong 1977

















A blogon ez év januárban elkezdett THE CRIMINALS szériaismertetők utolsó, ötödik részéhez érkeztünk, a ’Tinédzserek rémálma’ méltó és jellemző a többi epizódhoz, ezúttal szintén a realizmusra (ösztönösen vagy tudatosan) törekvő notórius alkotói hozzáállás a legtapinthatóbb. Tun Fei Mou (T.F. Mous) három vezénylése is szóba került már a steppenwolfon (MEN BEHIND THE SUN, LOST SOULS, HAUNTED TALES epizód), ha valaki katarzis élményre vágyik, továbbra is melegen ajánlható – ellenkező esetben tiltott! – filmek ezek, a legfelkavaróbb drámák, amiket valaha is moziban merészeltek vetíteni. Mou, mondhatni: ’stílusa’, a legradikálisabb forma ami létezik az intelligens mozik történetében. Alkotói kedvében/lehetőségében a filmkészítést valószínűleg nem úgy értelmezte, hogy megfeleljen bizonyos elvárásoknak. Annál inkább rögzítette a riasztó történéseket, melyet fontosnak talált tálalni – a világörökség részeként. Nem kozmetikázta a dolgokat, az biztos. A LOST SOULS mai napig számomra a legkeményebb horrorfilm ami létezik, pedig biztosan nem klasszikus értelemben vett horrorfilmnek szánták, hangsúlyozandó, hogy nem valami primitív shockumentary témáról van szó. A ’tökönrúgás’ a LOST SOULShoz mérten elgondolkodtató párhuzam. (Tisztán emlékszem, amikor először láttam.)








Kuei Chih-Hung barátunk pedig a blogon legtöbbet szerepeltetett rendező, az egyik legklasszikusabb hongkongi, és a kriminálisok majd minden részében is jelentkezett egy-egy darabbal. A Shaw Brothers mozgókép álmait eszméletlen tehetséggel formálta filmmé, nemcsak a természetfeletti témakörökben – melyben talán a legtöbbet rendezett – hanem krimiügyben is géniuszként csap össze Tun Fei-vel, a szintén nem kifejezetten ügyetlen szakival.









Az első fejezet a nihilist-crazy Tun Fei-től a GUN, egy nagyon pörgős történet három felelőtlen, unatkozó suhancról, akik véletlenül fegyverekhez jutnak (géppisztoly, gránát), ebből adódnak aztán a bonyodalmak. A különböző meredek szituációk (itt például, amikor a motoros banda terrorja után fordul a kocka!) hihető előadása nem lehet könnyű művészi-munkás feladat. Gondolom a THE CRIMINALS-ban egy jelenetet nem 5 különböző állásból vettek fel, hanem real-time a rögzítés, aztán gyorsan tovább a következő feladatra. Elképesztő a végeredmény.











A másik, ami markánsan tetten érhető, a szoció-fíling. Olyan lakásokba nyerünk bepillantást, amit nem kívánok senkinek, lekoszlott minden, a csóróság szinte kézzel tapintható. Mondják is a filmben, hogy HK lakosságának több mint fele ilyen körülmények között él (1977). Sajnos a mai magyar valóság is hasonló, csak akik viszonylagos jólétben élnek nem tudják, és nem is akarják ezt tudni. A hírek a tv-ben, mint egy érdekesség pereg a szemünk előtt.



A második epizód (THE TEENAGER'S NIGHTMARE) egy hihetetlen léptékű lakótelepen játszódik, a fürdő az alagsorban van, több száz ember használja a pusztulat kinézetű, közös, tisztálkodásra alkalmas objektumot. (Nem Kehidakustányról, Sárvárról és Hévízről van szó természetesen.) Az álcázó, sötét napszemüveget viselő, rapista szexuális bűnöző itt garázdálkodik. Amikor feltűnik a színen egy nagyon eltalált zene/hang effektus jelez, gonosz a ’hangzása’, nem csak a zenének, mi tagadás.


Ez a sorozat, mondhatjuk: alapmű. Aki nem veti meg, (vagy inkább kutatja) a legizgalmasabb, vérprofi filmeket, nem idegesíti a hetvenes évek designje, az angol feliratot nagyjából megérti, annak nincs más választása: kb. 2000.-forintért rendelheti meg az epizódokat VCD formátumban, az első rész DVD-n is megjelent már. Gyűjtőknek az egyik legjobb befektetés, fogadjunk!


Nincsenek megjegyzések: