2011. február 20., vasárnap

ESCAPE FROM BROTHEL

Johnny Wang Lung Wei, 1992 Hong Kong


1992-93 voltak azok a „dicső” évek, amikor a hongkongi filmgyártás egy bizonyos szegmense azon versenyzett, ki tudja mennyiségében és minőségében túlszárnyalni a legutóbbi legmerészebbnek tartott HK III.cat alkotás különböző paramétereit. Vadabbnál-vadabb művek születtek, az exploitation-történelmi mérföldkövektől az értéktelen fércmunkákig. Látószögembe került a „MENEKÜLÉS A BORDÉLYBÓL” DVD, mely minden ízében a leírt irányzat tipikus képviselője. (Ez a kiadás állítólag nem a keményen megvágott nemzetközi verzió, de nem is a vágatlan eredeti Ocean Shores VHS.) Azért érdemes pozitív hangnemben megemlékezni róla, mert a filmnek van olyan karaktere, ami egyedi, bár szigorúan ki kell hangsúlyozni a sleaze, és a trash kvalitást, ami eleve csak a fanatikusoknak teheti érdekessé a témát, (mivel lényegileg annyira sz*r)*. A totális, „rejtett” pozitívum a kung-fu ősökön edződött akció hihetetlen intenzitása, mely természetesen keveredik a - lényegében erőltetett - erotikával, érintőlegesen némi horrorral és komédiával. Ha jobban megnézzük maga a fizikális produkció egyenlő a horrorral, hiszen (a pályafutása során főként színészként dolgozó) rendező ekkortájt nem éppen zöldfülű a martial-arts és kung-fu vonatkozásában, gondoljunk bele, már a hetvenes években micsoda vehemens „bunyós” produkciók láttak napvilágot.


Hong Kongban dolgozó két fiatal kínai prostituált, Hung és Ann hétköznapjaiba cseppenünk be, már ha ezt a kifejezett zaklatottságot hétköznapinak nevezhetjük. Egy középkorú hölgy, a mádám szerzi a vendégeket, mindenki jól jár, virágzik az üzlet, ám – szakmából adódóan - a zűrök csőstől jönnek. A sebességre jellemző, hogy egy „emberi cséphadaró” ehhez képest lemerült Duracell-nyuszinak tűnik, szóval igen keményen ütik egymást a különféle „tesvírek”. Már 15 perc elteltével elbizonytalanodik a kedves néző, mert végképp nem tudja, stílusilag mire számítson, annyira zabolátlan és konfúz az egész.  


Sam, az egyik prosti barátja, a kommunista Kínában éli a testnevelő tanárok desperát életét, amikor 2 haverja beállít hozzá a kolosszális ötlettel, jól fizető hong-kongi meló ügyében. Illegális érkezésük után derül ki, hogy „csak” egy ékszerüzletet kell kirabolniuk, semmi rizikó. A bűncselekmény során egy civilt közelről, kapásból fejbelőnek, drámáért nem kell a szomszédba menni, itt keményen, zsigerből jön. Sam két elkövető-társát a megbízók megmérgezik, a magára maradt szerencsétlen rabló felkeresi Ann-t a bordélyban, ki bújtatja, de nem sokáig…

 
Az általam kiemelten értékelt THE CRIMINALS széria jegyei, a klasszikus harcművészeti monumentek, horror-hagyományok, bedobva egy kis Humorherold és szexizés, mindez a csonttörő akció és gátlástalan erőfitogtatás zászlaja alatt. Az utolsó percekben is végletekig képesek fokozni a fél órája tartó iszonyú gyors feszkót. „Ez elég durva…” mondá Táncsics, kérdésem kedvenc hongkong-szakértőmhöz (D) a következő: ilyent ma még készítenek ? ? 

 

 * hogy őszinték legyünk… ;-P

 
 
 
 
 
 

 
 
 


 ˇˇˇˇ


ˇˇˇˇ

Nincsenek megjegyzések: