2008. június 16., hétfő

BAMBOO HOUSE OF DOLLS

Kuei Chih Hung, 1973 Hong Kong

A BAMBUSZ BABAHÁZ (itthon is elérhető volt, bocs!) nem egy „klasszikus” értelemben vett „jó” film. Igencsak naiv és kiszámítható megoldások tömkelege, (ez exploitation ugye?), rém egyszerű a mese. Az ismert WIP, azaz nem verimportantperszon, hanem a női börtönös filmek szubzsánerébe tartozik, melyet talán a kiváló amerikai, 1950-ben bemutatott, John Cromwell rendezte CAGED! kezdett el. Ez a film még korából és helyzetéből adódóan nem operált egyfajta alantas eszközökkel, mint kétes hírű leszármazottai. Ennél az igényes színészi játék és a drámai jelleg dominál.

A stílus számtalan formában megfogalmazódott, különösképpen az ’70-es években, amikor ez a fajta „tré” szubkultúra a mozivásznon intenzíven virágzott. A témával kapcsolatban a Mozinet könyvek 2. kiadványa a „Grindhouse, A filmtörténet tiltott korszaka” tanulmánykötet (2007) érhető el, ami élvezetes olvasmány lehet a magyar nyelvű információszegény közegben.

A Women In Prison filmek legtermékenyebb kézművese Jesus Franco, aki egykoron megörvendeztetett minket egy Hungarovideós SADOMANIA-val, de szerintem leghangulatosabb filmje e témakörben a 99 WOMEN ’69-ből, és a számszerűleg létező pár százból. Eurotrash kategóriában Brigitte Lahaie szereplésével a GEFANGENE FRAUEN és más sok bénaság létezik a történelemben, a magunkfajta (elnézést a fejedelmi többesért!) elvetemült ízlésficamos filmkukacok élvezetére.

Természetesen Ázsia barátunk sem marad le, sőt olyan (valóban) igényes produkciókat hoz össze, mint a japán FEMALE PRISONER sorozat, és a szigetország un. pink filmjeinek áradata. Hong Kong sem késlekedik az exploitation trend meglovaglásában, elvégre a TV otthoni elterjedésének sikere nem csorbíthatja ennyire a mozifilmgyártó producerek bukszatartalom-gyarapodását, valamint a mozifilmgyártás labilis egzisztenciáját. Hajrá: szex, cici, na meg ugye violence.

A BAMBOO HOUSE OF DOLLS Shaw Brothers produkció főszerepeiben kedves ismerőseinkre bukkanhatunk: Lo Lieh a hatalmas martial arts sztárt a BLACK MAGIC, KIDNAP, THE KISS OF DEATH és még számos alaptételben láthatjuk, vagy a hölgyek közül Liu Hui Ru a THE OILY MANIAC, THE SUPER INFRAMAN, és a THE KILLER SNAKES szerepeiben tűnik fel, ez utóbbi rendezője a BAMBOO-é is, ahogy ez egy lentebb szereplő írásban is szerepel.

És a szokásos kérdés: történet? Japán elnyomás a táborban (ez nem MEN BEHIND THE SUN), kegyetlenkedés, meztelen fürdőzés (alatt: du-váp zene, vicces retró feeling), szökés, bosszú, kalandok és izgalom folyamatosan. Kell ez nekünk, ebben a formában? Kell.



Nincsenek megjegyzések: