2012. március 14., szerda

REVENGE OF THE CORPSE

Sun Chung, 1981 Hong Kong


 ~~~


A hongkongi hetvenes évek klasszikusokat termő időszakának egyik legmeghatározóbb Shaw Brothers rendezője, a tajvani származású Sun Chung, aki kungfu, akció, crime és némi exploitation vonalon tett le az asztalra kiváló csemegéket, gondoljunk többek között a THE CRIMINALS szériára. A wuxia/horror-keverék stílusban elkészített egyedi koktéljának, a HUMAN LANTERNS-nek (1982) mondhatni előfutára, a blogon korábban már tárgyalt BLOODTHIRSTY DEAD, avagy a REVENGE OF THE CORPSE. Akkoriban (korábban:) azonban olyan gyenge kvalitású kópia állt rendelkezésemre az utóbbi vonatkozásában, hmm, szóval a film minősége gyakorlatilag élvezhetetlen volt. Ám szerencsémre, egy Szingapúrból iderepült postagalamb most elhozta a nagyjából elvárható szintű, kicsit ködös, de éles képű, angol felirattal ellátott dévédé változatot.


A történet egyszerű, a kivitelezés mesteri. A gonosz Master Zeng (Lo Lieh), a becsületes Sergeant Du-t (Pai Piao), annak feleségével (aki szeretője) szövetkezve, hamis váddal meghurcoltatja, majd amikor úgy néz ki, hogy a kemény vallatást túléli a srác, inkább gyorsan megmérgezik. Ejnye-bejnye! A szerencsétlenül járt őrmester utolsó kívánsága, hogy vörös halotti lepelben temessék el. A szertartást követően nem sokkal, a film legelején megismert három simlis sírrabló, az általuk is jól ismert, köztiszteletben álló nemrég eltávozott nyughelyét sem kíméli. Ám a kibányászott hulla katonásan feléled, repülve veszi üldözőbe zaklatóit, és bosszúvágytól fűtve rászabadul a világra...

 

A kellemes felvezetésű, hagyományos történelmi/kardozó-jellegű mozi felénél hirtelen kísértet-járta horrorban találjuk magunkat, megjegyzem a zöld arcú, nyöszörgő hangot adó „vérszomjas halott” meglepően meggyőző. Vizuális oldalról egy Shaw-féle ékszerdobozt kell elképzelni, tökéletesre polírozott, hol ködös temetői, hol gazdag régi kínai díszletekkel és kiegészítőkkel. A fotográfia annyira igényes, hogy ebben a „zenélő képeslap” fazonban jobbat el sem tudnék képzelni, a formai összkép egy rutinos alkotói gárda prémium kategóriás Ming-vázája. Az szerintem nem kérdés, hogy a gong tau horror műfaja miért találkozik ilyen konkrét módon a hagyományos wuxiával, a lényeg az, hogy jól sikerült a végeredmény.

 ~~~